מקום, זיכרון ופרידה: "קרית גת" של עמנואל גת

"קרית גת" של עמנואל גת, רקדן וכוראוגרף ישראלי החי ויוצר בצרפת, פתח ב-5 בינואר 2023 את חגיגות ה-75 של תיאטרון מחול ענבל במעמד ראש העיר תל אביב-יפו, רון חולדאי. הלהקה שהוקמה ב-1948 על ידי שרה לוי-תנאי, חוגגת עתה את דרכה החדשה כלהקה רפרטוארית.

"קרית גת" הוא הריקוד השני שיצר עמנואל גת לאחר "סוזן" שיצר לענבל ב-2021. הריקוד, כשמו, עוסק בְּמקום, אך גם בזיכרון ובפרידה, כשהמוזיקה ממסגרת אותו. לבושים במכנסי ספורט כחולים או אדומים, כשהגברים בחזה חשוף והנשים בחזיות קצרות, נכנסים הרקדנים.יות למרכז הבמה. הם נעים כקבוצה במרחב מוגבל ובקרבה פיזית ומנטלית, אך ללא מגע פיזי ותוך הדגשת האיכות והסגנון האישי של כל אחד ואחת. הבחירה לרקוד למילים ולשיר של "נפרדנו כך" אותו שר אבנר גדסי, מעוררת אסוציאציות תרבותיות וחברתיות הקשורות בזיכרון ופרידה בשל מילות הפזמון החוזר: "כל זאת היה אתמול / ונדמה שחלפה לה שנה / מרגעי חלום גדול / נשארה רק מנגינה". המילים והמנגינה מוסיפים נופך אישי ליצירה כשהם מחזירים אותנו אחורה בזמן כשגת הקים ב-2006 מרכז כוראוגרפי ולהקת מחול בקרית גת, שנסגרו בשל חוסר תמיכה של הממסד והובילו לעזיבתו את ישראל.   

החלק השני של הריקוד מתפרק לקטעי סולו ארוכים, ונפרד מהשיר של אבנר גדסי לטובת סונטה לפסנתר של בטהובן. השילוב של המונולוגים האישיים עם המוזיקה של בטהובן מנתקת באחת מההתרפקות על העבר במסע בזמן. יותר מזה, הרקדנים.יות הממתינים להתחיל את קטע הסולו האישי שלהם עומדים בגוף רפוי ובעמידה מרושלת, אך כשהם מתחילים להתנועע הם מפתיעים ביכולת הביצוע ובסגנון הייחודי של כל אחד ואחת. לאחר ההתפרקות למונולוגים אישיים הם חוברים לריקוד של כל הקבוצה, שמשתחרר למקבצים של כמה רקדנים, כשכל הזמן נוכחת האינטראקציה הפיזית והמנטלית. הריקוד מסתיים בחזרה על השיר של אבנר גדסי, ובפרידה מהזיכרון של המקום ושל האתמול במילים: "אמרת שלום / אולי חשבת / שאפשר הכל לשנות / היה עצוב / שזה לא כך / אמרתי רק להתראות".

תאורה: עמנואל גת

תלבושות: עומרי אלבו

מוזיקה: "נפרדנו כך" – אבנר גדסי, מילים: סמדר שיר, לחן: אבנר גדסי; בטהובן: סונטה לפסנתר מס' 29 בסי במול, אופוס 106 (פרק 3) פסנתר: דניאל ברנבוים; בטהובן: סונטה לפסנתר מס' 32 בדו מינור, אופוס 111 (פרק 2) פסנתר: מיצוקו אושידה.

רקדנים: איתי מאיר, אשד ויסמן, יהונתן (ג'ון) שעל, יניב אוירך, נועם דויטש, סיליא מרעי, רומי כהן, רוני פייגלר.

צילום: תמרה דקל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.