ספרים: גוף מתמודד עם משבר

גב חזק – ספרה של איריס להד (הוצאת ספרי ניב, 2023), מספר על משבר שחווה נערה בת חמש־עשרה שכל חייה סובבים סביב שאיפתה להיות רקדנית בלט וסביב לימודיה במסגרת מסלול להכשרת רקדנים. יום אחד היא מתעוררת עם כאבי גב עזים שמשתקים אותה, ומשאירים אותה שוכבת במיטה ללא יכולת להניע את גופה או אפילו לקום מהמיטה. הנערה משתפת את הקוראים בהתמודדותה עם המשבר הפיזי ועם המצוקה הנפשית שנלווית אליו. היא משתפת אותנו בחלומה ושאיפתה להיות רקדנית בלט מקצועית, חולקת איתנו את זיכרונותיה מלימודיה בבית הספר מקצועי לבלט בארצות הברית, ומשתפת בקשיי הקליטה שלה בבית הספר המקצועי להכשרת רקדנים בחיפה (גילוי נאות, את איריס להד אני מכירה עוד משנות ה-'1970 במרכז למחול בחיפה בניהולה של ליה שוברט).  

בספר מתארת הנערה בהרחבה את המשבר הפיזי שהיא חווה ואת הקשיים הנפשיים שנלווים אליו, את הבדידות שליוותה אותה, ואת בחירתה לא לשתף אחרים במשבר העובר עליה. מסגור הסיפור בקשיי הקליטה של הנערה במסגרת הכשרת הרקדנים ומערכת היחסים העכורה שלה עם המורה שלה, יוצרים זיקה למשבר שהיא חווה.

לאחר שהגיעה לנקודת שפל שבה הופיעו אצלה מחשבות אובדניות ורצונה לסיים את החיים, מחליטה הנערה הצעירה להפוך את המשבר לנקודת מפנה. בפרקים קצרים שאורכם כשניים שלושה עמודים, היא שתנועה וריקוד הם דרכה לחוות את החיים, משתפת אותנו בחיפושיה אחר דרך שונה להתמודד עם החיים. בעודה שוכבת על גבה במיטה היא חולקת איתנו בשיחותיה ובשאלותיה עם עצמה, בתשובות שהיא נותנת לעצמה, ובדרכים שאיתן היא מנסה להתמודד עם הקשיים. אחת הדרכים המעניינות שהיא מפתחת היא ה"עין חיצונית" המאפשרת לה להתבונן על עצמה רוקדת. באמצעותה היא מתמודדת עם הסמכות של המורה לבלט שלה, שהיא סוכנת המשטור של גופי הרקדניות. מתוך התיאורים עולה שהפדגוגיה שלה משקפת חינוך שמרני ושמתבטאת בהוראה סמכותית של מורה המחזיקה הבלעדית בידע.  

מהסיפור של ההתמודדות נערה כה צעירה עם משבר אנו למדים את כוחו ואת עוצמתו של המאמץ המנטלי והמוטיבציה שיכולים להשפיע על ההתמודדות עם הפעולה הגופנית שלנו כבני אדם כמו גם כרקדנים. ובמילים של אמנים ואינטלקטואלים מעולם האמנות – קונסטנטין סטניסלבסקי מסביר שתשומת הלב שלנו לכל דבר זקוקה לזמן לפני שהיא הופכת למחשבה שיכולה לבוא לידי ביטוי במילים ובפעולה, ורודולף לאבאן מבהיר שמצב גופני הוא תוצאה של תנועה קודמת שנובעת ממאבקים פנימיים קודמים שלנו.[i]


[i] Newlove, J. (2007). Laban for Actors and Dancers: Putting Laban's Movement Theory into Practice – A Step-by-Step Guide. London: Nick Hern Books, 114-117.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.